piątek, 8 kwietnia 2016

Ned Vizzini - "Całkiem zabawna historia"







Tytuł: "Całkiem zabawna historia"
Autor: Ned Vizzini
Wydawnictwo: HarperCollins
Liczba stron: 336
Rok wydania: 2016
ISBN: 978-83-276-2036-1
Cena: 34,99 zł





Za oknem bardziej jesienna niż wiosenna pogoda. Dla mnie idealna! Wspaniale nadaje się jako tło dla książek skłaniających do refleksji i traktujących o problemach życia codziennego. Dziś chciałabym Wam przedstawić jedną z takich powieści.

„Całkiem zabawna historia” to książka, po którą sięgnęłam zachęcona kiedyś oglądanym filmem (który powstał na jej podstawie). Już sam początek powieści utwierdził mnie w przekonaniu, że to będzie dobra lektura. Byłam w stanie zrozumieć wszystkie lęki głównego bohatera, a niektóre z nich sama odczuwałam. Nasza cywilizacja wpadła w szał gonitwy szczurów, a wydostać się z tego śmiertelnego wyścigu jest niesamowicie trudno.

Główny bohater powieści – Craig – nie radzi sobie z życiem. W prestiżowym Liceum Kadr Kierowniczych, do którego się dostał, przytłacza go nadmiar obowiązków. Chłopak ma problemy z zasypianiem i jedzeniem. Nie jest w stanie udźwignąć presji otoczenia i zaczyna poważnie planować samobójstwo. Telefon zaufania dla samobójców ratuje mu życie. Namówiony zgłasza się do szpitala i trafia na oddział psychiatryczny. Okazuje się, że to dopiero początek wszystkiego. Czy zdoła zmienić swoje życie?

„-Panie Gilner – Lekarz nachyla się bliżej. – Z życia nie da się wyleczyć. Można tylko się nauczyć z nim sobie radzić.”**

Historia przedstawiona została z punktu widzenia Craiga. Podoba mi się to wchodzenie w jego myśli i uczucia, pozwala to na pełne poznanie portretu psychologicznego bohatera. Widzimy co przeżywa, z czym się zmaga i dzięki temu wszystkiemu lepiej wczuwamy się w całą historię. Zadziwia mnie jak łatwo wtapiałam się w tą opowieść. Łapałam doła razem z bohaterem i gdy mu się polepszało i ja machinalnie czułam się lepiej.

„-A czego chciałeś w dzieciństwie? Wtedy, gdy byłeś szczęśliwy? Kim chciałeś być, jak dorośniesz?”**

Powieść Neda Vizzini jest o tym, że każdy od czasu do czasu może się pogubić. Problemem staje się wtedy powrót do normalności. Czasem potrzebna jest ucieczka od wszystkiego co nas otacza. Trzeba dać sobie czas by móc się uwolnić od ciężaru, który nałożyliśmy sobie na barki.

Nie żałuję, że sięgnęłam po tę pozycję. „Całkiem zabawna historia” to książka po którą jeszcze z chęcią sięgnę. Powieść opowiada o poważnych problemach na swój wspaniały, lekko humorystyczny sposób, zachowując się przy tym w pełni taktownie.

Serdecznie polecam! :)





Za możliwość przeczytania książki serdecznie dziękuję Wydawnictwu HarperCollins! :)




*Okładka pochodzi ze strony: http://www.harpercollins.pl/ksiazka,2849,calkiem-zabawna-historia.html#prettyPhoto ** Cytaty pochodzą z powieści.

2 komentarze:

  1. Dobrze, że portret psychologiczny bohatera jest tak rozbudowany. Z chęcią przeczytam. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdecznie polecam. ;) Pozdrawiam. :))

      Usuń