wtorek, 1 września 2015

Naomi Novik - "Wybrana"







Tytuł: "Wybrana"
Autor: Naomi Novik
Wydawnictwo: REBIS
Liczba stron: 512
Rok wydania: 2015
ISBN: 978-83-7818-737-0
Cena: 39,90 zł







Chciałabym wam przedstawić książkę, od której nie oderwałabym się nawet gdyby za oknem wylądował statek obcych. Jeśli byliby w stanie porwać mnie razem z krzesłem prawdopodobnie zauważyłabym to dopiero po przeczytaniu ostatniej strony tej powieści. :)

Na dwa dni przestałam żyć. Może zjawisko to było podobne do opisywanego w książce eliksiru pozwalającego zamienić człowieka w posąg, a może bardziej do korzeni Drzewa Serca Boru oplatających ciało i zaciskających je w stalowym uścisku. Nie wiem. Czas mijał, a ja byłam w kompletnie innej rzeczywistości. W murach potężnej wieży, w lasach nieopodal Dwiernika, w zamkowych komnatach i w samym Borze. Nie chciałam wracać do szarej rzeczywistości nawet na moment by wmusić w siebie chociaż kęs chleba. Prawdopodobnie nigdy nie zapomnę tej książki i uczuć jakie we mnie obudziła. Przez parę kolejnych dni będę musiała ponownie uczyć się jak żyć. Mieliście tak kiedyś? Zdarzyło mi się to tylko kilka razy w życiu po przeczytaniu naprawdę genialnych powieści. Parę dobrych dni wykonywanie codziennych obowiązków przychodziło mi z trudnością i wciąż nie mogłam pojąć dlaczego nie mogę żyć w świecie, w którym rozgrywała się akcja tej powieści.

Główna bohaterka (Agnieszka) mieszka w niewielkiej wiosce położonej na peryferiach Polnii. Jedynie złowrogi Bór oddziela to miejsce od niedalekiej Rusji. Mieszkańcy Dwiernika żyją w ciągłym strachu ponieważ Bór nie ustaje w swoich atakach. Jedynie owiany tajemnicą i niezbyt dobrą sławą Smok, wielki czarodziej, chroni okolicę przed rozprzestrzeniającym się złem. W zamian za pomoc co dziesięć lat wybiera sobie siedemnastoletnią dziewczynę, która ma usługiwać mu w wieży. Agnieszka będąca w grupie jedynie kilkunastu kandydatek obawia się, że to Kasia – jej najlepsza przyjaciółka a zarazem najpiękniejsza dziewczyna w okolicy – zostanie zabrana. Przez niespodziewane odkrycie, Smok z niechęcią podejmuje szokującą wszystkich decyzję.

„Wybrana” Naomi Novik to historia nie podobna do żadnej innej. Z każdą kolejną przeczytaną stroną pochłaniałam ją (bo zwykłym czytaniem tego nazwać nie można) z coraz większym napięciem i ciekawością. Akcja książki jest bardzo zaskakująca. Czytając opis okładkowy nie spodziewałam się jak bardzo rozwinie się ta historia. Autorka przygotowała skrzętnie skomponowaną i perfekcyjnie dopiętą na ostatni guzik fabułę. Muszę pochwalić także przepiękną, klimatyczną okładkę i świetne wydanie (kolorystyka papieru, czcionka – wszystko to potęguje klimat „Wybranej”).

Jedynym czego mogłabym się doczepić są dwie maleńkie sceny poniekąd „zbyt” miłosne. Jednak mimo, że nie lubię takich fragmentów w powieściach o tematyce baśniowej/ fantastycznej z całą pewnością zaliczam „Wybraną” do grona ulubionych książek, do których na pewno jeszcze kiedyś sięgnę.

Niech ostatnią zachętą będzie dla was to, że gdy musiałam na jeden dzień wyjechać, a nie mogłam zabrać ze sobą tej książki, postanowiłam kupić ebooka by nawet na te dwie godziny spędzone w pociągu nie musieć się od niej odrywać. Jeszcze mam książkowego kaca… i najchętniej zaczęłabym ją czytać natychmiast od nowa. Z niecierpliwością czekam na ekranizację, mając nadzieję, że wytwórnia Warner Bros jej nie sknoci.

Polecam wszystkim kochającym powieści przepełnione magią, intrygami i niesamowitymi zwrotami akcji! :)


(To najdłuższa recenzja jaką napisałam w całym moim dotychczasowym życiu, a i tak ciągle nie czuję, że zawarłam w niej dostatecznie dużo by wyrazić cały mój zachwyt ).





Za możliwość przeczytania książki serdecznie dziękuję Wydawnictwu REBIS! :)




*Okładka pochodzi ze strony:http://www.rebis.com.pl/rebis/public/books/books.html?co=print&id=K6895

4 komentarze:

  1. No dobra, na instagramie już mnie przekonałaś, ale teraz kupiłaś mnie całą. Muszę to przeczytać!! 😍

    OdpowiedzUsuń